Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, October 30, 2011

rezeki yang halal


Assalamualaikum.....



hari ni dah masuk kali ke-4. projek kek choc dgn adik, Iqbal. best rupanya berniaga ni. sbb dpt duit hasil usaha sendiri.baru tahu betapa susahnya nak dapat duit walaupun seringgit dua.kita ni tahu nak mintak duit kat mak ayah jekan. ha cuba kau rasa sendiri kesusahan nak dpt suma duit2 yang korang boleh dpt senang2 drp mak ayah tu.walaupun untung xsampai ratus2 tp dah cukup buat kau rasa puas hati. betul ni aku ckp tulus dari hati y mulus.haks2


kek choc muar oleh chef nurul.hahaha




deal antara adik dan kakak.
adik : kak buat kek banyak sikitla nak jual kat kawan2 kat sekolah.
kakak :boleh2.
adik : untung bagi dua.
kakak : chef kena lebih sikit.hehe
adik : em ok.
kakak : senyum gumbira..hehe
*kakak xberniat nak buli adik ok.kena fahamla ye chef keja lebih.hehe.*


bukan senang ye tuan-tuan dan puan-puan sekalian. semangat kena kuat. xboleh hangat2 tahi ayam je. kali pertama buat semangatnya mmg berkobar2. kali kedua lagila berkobar2 sbb dah dpt untung. kali ke-3 dah mula penat n bosan nak masuk dapur hadap tepung n kukus bagai. kali ke-4 iaitu pada malam semalam aduhai punyalah berat nak mula mengayak tepung dan sebagainya. huhu tapi ibu selalu pesan kalau nak buat sesuatu jgn separuh jalan nanti rugi kemudian. tq ibu byk bg semangat. kasi pinjam dapur n pakai gas percuma.ops lupa pula gula, susu n telur kat umah kakak guna buat kek juga.hehe tq ibu. i luv u.



siap untuk dijual.teehee


dalam kereta di sekolah adik.....
kakak : nanti bila kawan2 tanya iqbal mana. ala iqbal kek choclate tu....
adik : huh semua budak pgl iqbal bakery.
semua gelak terbahak2.kahkahakah...
ibu : iqbal jual mcm mana?
adik : waktu pagi kat kelas.
ibu n abah: hah. waktu sekolah ke. kenapa xjual lepas prep malam?
adik : nanti budak perempuan xdpt beli.
kakak : pastu penuhla tangan angkat semua kek tu. dengan beg sekolah lagi. huhu
adik : ha taw xpe. tebal muka ni bawa beg isi kek pegi kelas. ingt senang ke nak jual.
abah : xpe2. boleh tambahkan keyakinan diri.
kakak : nanti untung kita bagi dua ok.
adik : taw pun.hehe



alahai kesian budak kecik ni.
tp I respect U la adik. xkesah org nak ckp apakan. Iqbal Bakery pun ada aku kesah.kau hado???


lepas hantar kek pada adik.......
ibu : siannya anak ibu.
abah : xpe. yang penting belajar cari rezeki halal.





"Berniagalah untuk mencari rezeki halal mengikut sunnah Rasulullah s.a.w. Berniaga dapat melatih kekuatan jiwa. Mengajar erti hidup dan kehidupan serta menjadi medan "praktikal" segala ilmu yang dipelajari."





7 comments:

  1. suke2..i like(*_*)..nk gak kek coklat muO yg dap 2....

    ReplyDelete
  2. waw~~~sy nk berguru dgn kamuuu lah!nk jual kek butter lak.kekekeke

    ReplyDelete
  3. waahh..menarik2..dua beradik berniaga..hehe..

    ReplyDelete
  4. cahaya kemasyhuran : jual kat maktab ok gak..:)

    ReplyDelete
  5. pandainya wat kek..hana nak sukat2 bahan pun xpandai

    ReplyDelete