Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, September 6, 2010

pil hormon vs kawin


salam alaik..

sebelum aku nak merapu kali ni, ada satu soalan yang tgh berlegar2 dlm kepala otak yang aku nak sgt jawapannya. soalannya berbunyi begini ; adakah semua orang sedia maklum tentang pil hormon atau lebih dikenali sebagai pil perancang???? aku tahu agak aneh bunyinya sbb dalam banyak2 soalan, kenapa mesti soalan tentang pil hormon yang jadi pilihan. semua ni terjadi selepas insiden di klinik sebulan yang lepas.


doktor : sy beri awak pil perancang utk stabilkan kitaran.
pesakit : ok
doktor : tp ini bkn bermakna kamu boleh lakukan seks bebas.
pesakit : ????? (blur)


semenjak hari itu aku giat melakukan sesi soal jawab dengan kawan2 sekeliling sama ada mereka tahu tentang pil perancang atau tidak. jawapan yang aku terima hampir semuanya faham tentang pil tersebut. teruknya aku sbb xtahu apa yang orang lain tahu dan setelah sebulan baru hari ni aku berpeluang selidik latar belakang pil ni.


ada dua jenis pil perancang iaitu pil yang mengandungi satu hormon progesteron dan pil yang mempunyai kombinasi dua hormon progesteron dan estrogen. Pil ni biasanya diambil oleh wanita2 yang ingin merancang kelahiran anak atau kata mudahnya mencegah kehamilan. tapi pil ni boleh bagi manfaat yang lain seperti :

1. mengurangkan kebarangkalian utk mendapat penyakit seperti kanser rahim dan kanser telur, sista telur, infeksi/jangkitan organ peranakan, tulang rapuh, penyakit-penyakit payudara bukan kanser, rungutan sindrom ovari polisistik, kekurangan darah/anemia, kehamilan luar rahim dan jerawat.

2. menjadikan kitaran haid seseorang teratur dan jumlah darah yang keluar turut berkurangan.Masa datang bulan juga pendek, begitu juga dengan kekejangan abdomen yang kurang.

3. mengurangkan kemurungan dan migrain.


heee sekarang dah faham n jelas juga kenapa doktor warning mcm tu. doktor tu pun ada bagitahu ubat yang mujarab selain ambil pil perancang utk stabilkan kitaran haid. hehe nak tahu apa ubatnya.... ubtnya adalah

>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>


"kahwin"


hehe boleh ke nak kahwin sekarang ni. duit xdak kerja xdak cmne nak kawen.....huhuhuhuhuhu buat masa ni aku cuma mampu utk dapatkan khidmat doktor. perancangan perkahwinan terpaksa ditunda 5 tahun akan datang....huuuu bersabarlah wahai sang dia :)




nota : sedang bergiat menyiapkan jahitan manik di baju raya. nantikan hasilnya pada entry akan datang..hee







3 comments:

  1. sbola sang dia...lima taun beb.....he2..ILYSM...(*_*)

    ReplyDelete
  2. erk akmal malu2 lak letak nama.
    kui3.

    erm akmal n akmal.
    kawin la.hu.
    tapi kalo belum.
    jaga diri dan hati =)

    semoga Allah beri yg terbaik utk korg.amin.

    ReplyDelete
  3. dianakhairi > heee akmal baru blaja nk komen jd lom reti nk letak nama heee...mmg nk kawen tp xberkemampuan lg... insyllh jodoh smp cpt t kawen cpt jgk ikt diana & khairi

    tanpa nama > sabar sparuh drp iman

    ReplyDelete