Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Sunday, June 6, 2010

ragam majlis kenduri kahwin



DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI


cuaca hari ni sesuai sgt untuk majlis kenduri kahwin. mesti jiran aku (mak cik awa) lega sbb majlis kendurinya boleh berjalan dengan lancar .
bila jiran buat kenduri makanya jiran-jiran yang terdekat mestila hulurkan bantuan. jam 9 pagi td ibu da bergegas ke rumah mak cik awa. aku pula terpaksa selesaikan dulu kerja2 rumah seperti biasa bila semua adik bawa balik baju kotor masing-masing dari asrama (berbakul-bakul byknya n kalau kasi kat bundle boleh lepas duit belanja cuti bulan ni... huuu). cukupla sbg pengenalan entry.


nak dijadikan cerita, aku pn berangkatlah ke rumah mak cik awa lepas kerja mendobi baju2 adik selesai dan macam2 ragam manusia aku jumpa di sana.


ragam 1
kaki melangkah bawa perut yang penuh ke dalam rumah mencari ibu. tiba2 jumpa tuan rumah dan bersalam-salaman sambil bertanya khabar (almaklumlah nama je berjiran tp jarang2 jumpa).
aku : mak cik sihat? (sambil bersalam)
jiran : sihat2. da makan belum??
aku : dah2.kenyang sgt ni (sambil mengosok perut yang membuncit)
jiran : haa nanti mknlah lagi.mcm2 ada tu. nak bwk balik bungkus pun boleh.
aku : hehe boleh2 nanti saya ambil sendiri. ibu ada kat dalam?
jiran : ada2.masuklah.
aku : ok terima kasih.
aku pn masuk rumah n tros jmp ibu.
ibu : dah jmp mak cik awa??
aku : dah2.td da salam.
ibu : cantikkan warna tema hari ni. biru terquois.
aku : ha??? biar betul. kenapa td mak cik awa pakai baju warna cokelat??
ibu : mane ada. biru terquoisla. haa tu mak cik awa. glamour lagi.
aku : habis td tu y aku slm tu siapa??? (berkata dalam hati)
ibu : napa diam?? haha salah orgla tu tdkan.....(ketawa terbahak2)
tula dia akibat x berapa kenal jiran. huhu yang mak cik td tu pn satu. boleh pula sembang mcm kenal.huhu



ragam 2
masa aku n ibu tgh syok isi lauk berkat (lauk n nasi yang dibungkus utk tetamu bawa pulang) dalam plastik, tiba2 ada seorang atuk( sebenarnya nenek tp kami pgl atuk) datang.
atuk: mana nasi atuk ? kenapa xde org nak masakkan nasi atuk sikit atas dapur. lapar ni.
ibu : nasi ape tuk??
atuk : nasi putih.
ibu : kat khemah ada nasi putih.nasi minyak pn ada.
atuk : aku xnak. nasi kt sana tu jelantah(nasi yang xberapa masak). atuk nak makan ni.
ibu : ntahla tuk. saya bukan tuan rumah. xtaw apa2.
atuk : atuk nak makan. ni atuk ni. taw x ni atuk! ( smbl tgn tunjuk2 kt diri sendiri)
ibu : adoi nak ckp ape lg ni (sambil berbisik di telinga aku)
aku : heee xyah ckp apa2. atuk tu da pergi.
susah juga nak layan kerenah org tua bila semua org sibuk dgn kerja masing2. kalau ada 10 org mcm atuk td teruklah tuan rumah nk sediakan. makanlah apa yang ada.heee



aku nak nasi!!! nasi3



ragam 3
masih sedang membungkus berkat utk tetamu.
ibu : kak,mana kasut kita ek (sambil jenguk2 kt tempat kami letak kasut)
aku : ntah. ada kot kt situ. (tunjuk pakai mulut)
ibu : eh xdela. jap2 ibu pergi tgk.
aku : xkan hilang kot.
ibu : jgn kak, biasa time2 kenduri cmni org hilang kasut.
aku : yeke..siapala pula y nak ambil??
ibu : dia bukan niat nak curi tp dia main sarung je s
apa2 punya kasut bila keluar rumah.
aku : ada pula macam tu. pakai kasut sendirila.
ibu : dia malas nak sarung kasut sendiri yang bertali2 bagai tula pasal main sarung je kasut org yang ringkas. mcm kita punya.
aku : owh.
ibu : haa kan dah ckp.kasut kita dah hilang.
aku : xpe2 biar kakak pergi selidik siapa punya kerja.
ibu : cepat taw. takut orang tu terbawa balik pula.
aku : hehe betul la bu. ada mak cik tu suka2 hati je pakai kasut kita.
ibu : pergi mintak balik. kang kita nak pakai apa.
aku : okey.
dahsyat betulah mak cik ni. habis satu kawasan rumah dia jalan. aku pula berkaki ayam je ikut belakang dia. nasib baik last2 dpt juga cuit bahu dia.
aku : mak cik, sy nak kasut saya boleh?
mak cik : ops sori2. ambil la. (dengan buat muka xmalu)
huuhuu...da ambil kasut org boleh pula buat muka selamber. at least buatla mcm malu2 kucing ke x pun senyum2 kambing pn ok gak. betul la ibu kata manusia dah mula lupa berbudi bahasa.


senyum itu sedekah


ragam 4
kedengaran kompang dipalu (biasanya bila kompang berbunyi tanda pengantin dah tiba). aku pn bergegas ke hadapan rumah nak tgk pasangan pengantin baru. tp.....
aku : eh mcm pernah tgk muka pengantin ni. tp dimana ya??
ibu : haha tu bukan pengantinlah. cuba tgk betul2.
aku : Tan Sri Muhyidin Yassin???? betul ke apa aku tgk ni???
ibu : heee betul la tu. meja2 yang cantik tu utk dialah. pengantin punya kat depan sikit.
aku : oho. semua org sibuk sambut dia. pengantin mana???
ibu : pengantin lambat sikit.
aku : la yeke. nanti pengantin sampai kena kompang lagila.
ibu : aah. pengantin terpaksa berebut populariti dgn Tan Srila nampaknya.
aku : huhu. sob3



byk sgt ni lauk xtaw nk mkn y mana dulu



p/s : nak kahwin kena kumpul duit dulu. heee



3 comments:

  1. aku gelak yg 1st tuh..
    hampeh je ko,.haha...

    nak kawen da?
    x saba tol makcik ni,
    miss u.=)

    ReplyDelete
  2. miss u jgk sgt3 esoksemlm..:)
    heeee da jd ckg betul2 nanti baru leh kawen.. skg berangan je dulu

    ReplyDelete